Endodoncie a mikroskopická endodoncie

Endodontické ošetření znamená ošetření vnitřního prostoru zubu. Často je nazýváno jako čištění kanálků nebo trhání nervů. Při endodontickém ošetření ale nejde jen o to „umrtvit zub“ a vyčistit kanálky. Aby bylo endodontické ošetření úspěšné, je třeba kořenové kanálky ošetřovaného zubu nejen kvalitně vyčistit, ale i rozšířit, vydezinfikovat a zaplnit materiálem, který kořenové kanálky dokonale utěsní.

Nervy se netrhají, pouze se mechanicky odstraní nemocná dřeň zubu. Při správném provedení ošetření není bolestivé. Endodontické ošetření je nutné provést vždy, když dojde v zubní dřeni k patologickému procesu – zánětu nebo jejímu odumření. Zánět zubní dřeně je většinou způsoben bakteriemi (infekcí), které do dřeňové dutiny pronikly ze zubního kazu. Zubní dřeň může také onemocnět při úrazu zubu (pohmoždění zubu, zlomenina zubu).

Zánět vede k rozpadu zubní dřeně a k postupnému proniknutí infekce do celého kořenového systému. Bakterie se kořenovým kanálkem dostávají do těsné blízkosti nebo přímo do čelistní kosti. Na tento stav reaguje imunitní systém rozvojem zánětu kolem kořene zubu a vzniká tzv. zubní váček. Náš imunitní systém bohužel nedokáže odstranit infekci uvnitř kořenového kanálku. Proto se zánět kolem hrotu kořene zvětšuje. Při déletrvajícím chronickém zánětu může dojít k vytvoření dutiny v kosti a vznikne cysta. V některých případech také doporučujeme provést endodontické ošetření před zhotovením korunky nebo můstku.

Na naší stomatologické klinice se využívá pro ošetření kanálků mikroskop a příslušné mikroskopické techniky. Tím dosahujeme na našem pracovišti při ošetření kořenových kanálků dlouhodobé úspěšnosti vyšší než 98%. Abychom docílili absolutní kvality a tedy úspěšnosti endodontického ošetření, pomáhají nám nejrůznější přístroje (apexlokátor, speciální endodontické motory, digitální systémy,apod.).

Kvalitní mikrochirurgické endodontické ošetření s použitím operačního mikroskopu je časově náročné. K ošetření jednoho zubu potřebujeme až 3 hodiny. Kompletní ošetření kořenových kanálků pod operačním mikroskopem provádíme vždy v jedné návštěvě, což šetří Váš čas. Ošetření je bezbolestné, vždy pracujeme v místním znecitlivění (anestezii). Endodonticky ošetřený zub opatřený kvalitní korunkou má stejnou prognózu jako zub zdravý, tj. může sloužit dlouhá léta.

Tento typ ošetření bohužel nehradí zdravotní pojišťovny.